Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

söndag, februari 18, 2007

Veckans affärer

Det finns de som menar att det inte finns något som talar för att arbetsgivare sorterar bort invandrare. Och så finns de de som tror att de där inte riktigt har läst sin metodlära och friskt blandar äpplen och päron för att slippa undan.

Och de som inte sorterar bort invandrare är de samma som börjar mumla om att privata sjukförsäkringar kunde vara något för framtiden.

Okej, nu finns det en dom på att det var lite luddigt och dåligt redovisat. Skandal och maffiametoder ropar många, ta betalt för att hålla koll på löner och ackord. Sen finns det många berörda som vill ha kvar de där ackorden och som har noterat att byggare tjänar ganska mycket mer än andra knegare.

Och så finns det ännu fler som tycker att det är ännu mer maffiametoder att strida för kollektivavtal. Och samtidigt finns det de som ser en poäng med dessa kollektivavtal som underlättar för alla möjliga parter, att de ger trygghet och stabilitet, även om inte någon är intresserad just nu. I kärvare tider ryker försäkringar och annat och personal byts ut, då finns avtalet där och gör livet lättare. Kanske.

Ett opnionsinstitut ringer mig och efter at ha försäkrat mig om att de inte ska fråga om tvättmedel och rakhyvlar svarar jag på frågor om arbetsmarknad och LAS-regler. Det är inte helt enkelt med mina intressen, deras intressen och andras intressen. Fast ibland måste man välja sida och till sist får jag svara på vad jag skulle rösta på om det var val i dag. Fast det kanske är en helt annan fråga?

För övrigt kan man bli beklämd och förvirrad av förvirrade ungdomar som är ute och beter sig. När klockan börjar bli framåt natten på macken i Sandviken sladdar skåpbilar in på parkeringen. Ut väller hönshjärnor som rusiga rusar fram till sina vänner i den andra bilen och skriker - Seig heil! Punkt. Varken mer eller mindre. Jo, tjenare!
Och i Stockholm fritar (!) så kallade anirasister ett gäng nazister just när polisen fått upp dem mot väggen.

Själv fattar jag inte någonting, läser sex sidor om kaffe latte i DN Söndag och måste genast ta en promenad till närmaste jourhavande barrista.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida