Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

söndag, december 18, 2005

Ocker! Jag säger då det.

Mötte Nisse på tunnelbanan i går. Han kom åkande i någon sorts eldrivet penionärsfordon. Han var upprörd. Jag vet inte. Han ser ju glad och trevlig ut på bild och har väl några vettiga utgångspunkter. Men i slutändan är han kanske bara en rättshaverist med för mycket tid. Eller? (www.rebellennisse.com)

Har just varit och sett Nobels, åtminstone tidigare, icke berömda försök till dramatik - Nemesis. Richard Turpin regisserar så det står härliga till. Groteskeri och äckel, blod, grishuvud och avklippta fingrar. Inte mig emot. Själva texten kanske inte är fantastisk, men intressant, man undrar vem han egentligen var, Nobel.

Vad man får höra är ganska långt från bilden av den där välgörande gubben i frack. Incest och fadermord, vilket inte verkat varit så farligt för tidens moralister, om han bara nöjt sig där, men sen får Gud och Kyrkan sig några rejäla omgångar och då blev det fart på Nathan Söderblom och hans gäng. Bränn skiten, som just hade kommit i tryck strax före Nobels död. Sen är det ju alltid så att någon har ett exemplar någonstans och någon hittar det långt senare och, se där, Affe Nobel var ju riktigt rock´n roll!

I går fick jag en julhälsning via MMS. Från en hund. Mama mia!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida