Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

söndag, juli 03, 2005

Hata djur

Var sak på sin plats. Djur ska inte vara där de inte ska vara. På senaste tiden har jag vid ett flertal tillfällen blivit utsatt för naturen på ett för mig väl påträngande sätt. En råtta, ja råtta, inte liten mus, hade bosatt sig i innerfickan på ett klädesplagg jag skulle ha på mig när jag jobbade. När jag skulle ta på mig jackan hoppade eländet ut på mig. Efter lämnade han/hon/det några småkryp på en stickad mössa som låg i fickan. Där jag jobbar nu, vid Steninge slott, har möss varit och ätit av maten som låg ovanpå kylen. Någon annan sorts småkryp har upptäckts i min garderob. Spindelväv klibbar allt för ofta fast i mitt ansikte. När jag var ute och sprang här för leden ringlade en orm över vägen precis framför mig. De andra "djuren" tar jag för vad de är, ormar har jag fobi mot. Tål icke ens gummiormar. När man spelar teater utomhus tar folk med sig hundar som gläfser och skäller och stjäl all uppmärksamhet. Vilket naturligtvis är helt oacceptabelt.

Nej, djurvän av ordning förespråkar att djuren håller sig på sin kant. Vilket alltså inte är detsamma som min.

På tal om ovannämnda löprunda. Mellan mig och de andra killarna jag jobbar med nu i sommar har det uppstått en oerhört prestigefull tävling. Innan vi börjar jobba springer vi, var för sig, tre kilometer och tar tiden. Denna tid anslås sedan på väl synlig plats. När någon slår min tid blir jag galen och måste genast ändra på detta tillstånd. Jag leder just nu på 11.52. Vad är egentligen en bra tid på denna sträcka? Antar man ska ner på en sex, sju minuter för att tillhöra världseliten. Lite till måste jag pressa. Men som sagt, just nu kan jag sova lugnt. Jag leder.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida