Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

tisdag, oktober 11, 2005

Musikmingel

Mondo i går kväll. Fullsatt. Som att gå på klassfest för en klass man inte gick i, men man gick ju på samma skola. Fast något år senare kanske. Många av de som var där hade, naturligt nog, passerat femtiostrecket. En hel rad bra artister som framförde låtar, mestadels från tidigt 80-tal. Det var, för att nämna några, Johan Kinde från Lustans Lakejer, Eldkvarn, som svängde rikitgt bra, Kommando M Pigg, som jag inte hört men som lät förvånansvärt fräscht och som borde hålla än i dag, Olle Ljungström från Reeperbahn, Joppe Pihlgren och Idde Schultz och en annan kille från Docenterna, Karin Wistrand från Lolita Pop och Stry, som väl var med både i Ebba, Imperiet och det gamla kultbandet Garboshock vars "Malmö City" han brände av tillsammans med kvällens husband som jag kände igen från Lundells turnéer.

Där var också lite utställning med foton och artiklar från tidningen. Själv var jag väldigt ung och omedveten, men det tidiga 80-talet verkar ha uppfattats som en mörk tid. Låttexter om det hotande datasamhället som man då inte kan ha vetat så mycket om och om att vi är påväg mot Stupet och det var arbetslösheten och Knarket och samhället var kallt som fan och det var Non Smoking Generation. Då skulle de vetat hur det ser ut i dag. Men man vänjer sig vid hög arbetslöshet och inser att det finns större problem än det kalla datasamhället.

Det var en del glad musik också. Som sagt, Eldkvarn svängde och minst två partyhits framfördes som jag mindes från min tid, Docenternas "Varma öl och kalla element" och Lolita Pops "Tarzan on a big red scooter".

En lyckad kväll med mycket meide- och musikfolk. Ett urval: Viratanen, Malmqvist, Nils Hansson, Ola Salo, keybordkillen i Europe, Gurra, Leif Andrée, Ronny Svensson, som spelade trummor och så Micke som spelat in mig i sin Acetone studio. Såg aldrig honom, men det sas att Åke Unger (!) skulle vara DJ.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida