Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

måndag, december 19, 2005

Ordpyssel

Åkte in till stan i går för att få "Värmen" signerad av Uffe, Lundell alltså. Det stod i DN att han skulle vara på Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan. Men icke. Väl där kunde jag läsa i skyltfönstret att det var ändrat. Han hade varit där förra söndagen. Tack för det. Skönt att få komma ut och lufta sig lite, eller nåt. Nu står den här osignerad. Hans två senaste böcker före "Värmen" har jag fått påskrivna. Till Björn och så vidare. Nu är det väl kört för den här gången. Inga fler helger före jul. Det är ju då de brukar vara ute de där författarna.

Istället tar jag mig hem och ser intervjuprogram på SVT med samme Lundell. Han rosslar, fixar med håret och skrattar så där nervöst som han brukar. Säger apropå låtskrivande att man kan bli lite röd i ansiktet när man läser gamla texter, det syns om man fuskat. Att skriva en text är som att få ett korsord att gå ut. Och det vill man ju att det ska, men det blir inte så bra om man bara skriver in ord som inte är rätt i de där tomma rutorna för att det ska se färdigt ut.

Nu sitter jag själv här med det där korsordet. Har två fulla sidor till en låt i min anteckningsbok som jag knepar och knåpar med. Stryker, flyttar, gör om, lägger till. Nu gäller det bara att ha tålamod så att det går ut. Inte fuska.

I dag går jag till arbetsförmedlingen. Och sen till jobbet(!). Nej, jag ska inte fuska. Ska kryssa i arbete när jag arbetar och arbetslös när jag är arbetslös. Från torsdag blir det "semester" i alla fall. Liten turné i de södra landsdelarna, Moheda, Växjö, Malmö.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida