Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

söndag, januari 15, 2006

Moderna fotografier från 50- och 60-talen

Kunst und Kultur ägnar sig åt just - kunst. För första gången någonsin besöker jag Moderna muséet på Skeppsholmen. Till mitt försvar vill jag säga att jag besökt synnerligen moderna muséer i andra länder och städer.

Det är sista dagen man kan se utställningen med tre fotografer, Arbus, Model, Strömholm. Mest porträtt av mer eller mindre skabbiga och udda individer. Det är uttrycksfullt och sätter igång tankar kring personerna, tiden, städerna, livet.

Efter ett tag infinner sig dock den vanliga musée-koman och man går och fikar istället. Det blir för mycket på en gång. De permanenta utställningarna får jag ta en annan gång. De är ju dessutom gratis nu för tiden (Än så länge är väl bäst att tillägga. Man vet aldrig vad borgarna hittar på.). Det är sådant som är kulturpolitik!

Med mig hem tar jag en citat av fotograf Strömholm som satt uppsatt på väggen och som jag inte riktigt kommer ihåg, men som jag sedan hittar på nätet.

"Det är konsten att SE som är utgångspunkten
för allt skapande, sen har varje yrke sin speciella matematik och sina materialbegränsningar"

Christer Strömholm

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida