Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

söndag, april 23, 2006

Nattväktarstaten

På något sätt kan man väl säga att jag har rötter i Ryd. För att få rätt känsla ser jag dokumentären Sheriffen i Ryd här på plats i Småland. Man ryser.

Där går en före detta icahandlare och skrämmer upp oroliga människor och målar upp en bild av Ryd som centrum för den internationella kriminaliteten ("Du brukar ju ha en sex sju bryt på din gata".). Han åker ut med sina järnrör och ringer polisen om han ser en utlandsregistrerad bil. Han för ett dunkelt resonemang där han lyckas likställa asylsökande med kriminella. Alltså inte ens invandrare i allmänhet, utan just de som flyr från krig och terror, de är per automatik brottslingar. För övrigt förekommer allmänt skitsnack där mörkhyade hänvisas till som babianer.

Skrämmande blir det också när Kjell Johansson ställer villkor för om missbrukarparet överhuvudtaget ska få bo i Ryd. Är det inte polisen eller sociala myndigheter som gör sånt?

Ge genast polisen mer resurser! Vad som helst. Men nej tack till rasistiska inskränkta medborgargarden som tar rättvisan i egna händer.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida