Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

fredag, juli 07, 2006

Sommar i Berlin, Stockholm, New York?

I en annan värld tar jag på mig en sliten t-shirt och en hatt och glider i ett par sommarskor och går med en bok under armen till berlin-STHLM och beställer en Berlinerburger. Och den är verkligen något att rekommendera. Har ätit igenom en del burgare och den här är lite extra.

Blir satt på trottoaren vid ett bord med ett par tjejer (eller heter det kvinnor nu?) i min egen ålder. Här är det mötesplats. Och den ena tjejen är vacker och den andra charmigt världsfrånvänd i sitt utsmetade läppstift och med sin kraftiga kajal.

Jag ser mig omkring och i väntan på maten tar jag upp min bok och det blir - å läser du Paul Auster. Sen droppas det titlar och blir litteraturanalys. Hon med läppstiftet kommer tillbaka från toaletten och undrar om jag är präst. Det ska hon bli. Kanske. Fast nu har hon varit i London och studerat kabbala och fått snöre runt handleden.

Och man söker meningen med livet och spelar piano och lyssnar på någon snäv synthgenre som man måste åka till Tyskland för att få höra. Det mer eller mindre fulla gänget vid bordet brevid är också med i diskussionen ibland när de inte sjunger Sånt är livet eller Taube.

De pratar om att lifta runt i världen eller om hur det var på 70-talet. Någon är ganska packad konstnär och visar upp sina alster i en katalog. Man kan litteratur och antecknar i en liten bok.

Jag tar in en kanna kaffe och bjuder på snus. Sedan betalar jag, tar boken om Dårskaper i Brooklyn och vandrar vidare till någon helt annanstans.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida