Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

måndag, augusti 21, 2006

Tyst för fan!

Medan regnet vräker ner lever jag storstadsliv. Sitter på Pet Sounds, kollar skivor, läser, dricker kaffe, lyssnar på amerikanska radioinslag där Neil Young rasar över Bush och hans krig. Utanför har saneringsfirmorna fullt upp med att pumpa vatten ur alla översvämmade källare.

En helt annan upplevelse var det att på förmiddagen vara inne på arbtesförmedlingen. Försöker hålla mina besök där så få och så korta som möjligt. Jag rapporterar att jag har saker på gång och så är det bra med det. Där får jag en obehaglig känsla av att allt är omöjligt - tvärtemot vad som är meningen, antar jag - och att gå en av deras kurser lockar inte direkt. Ser bilder av grå lokaler, grå männsikor och återvändsgränder framför mig. Kanske har jag fel. Väl ute får jag luft igen och fortsätter coacha och karriärplanera mig själv.

På tunnelbanevagnarnas dörrar sitter plötsligt en massa varningar och uppmaningar. Det är: ramla inte av, övervakning, inga hundar och - inga mobiltelefoner. Och de ser ut att sitta på varenda vagn.

Hörde det knasiga förslaget när det kom, men trodde inte det skulle bli något med det. Vad är det frågan om? Inte för att jag har behov av att varken genomföra eller tjuvlyssna på några högljudda pinsamma samtal. Men. I en storstad. I en huvudstad. Staden och människorna pulserar och låter. Ska människor inte kunna sköta sina arbetskontakter, affärer eller för den delen, privata angelägenheter? Nej, tyst för fan, som det hette på Ebba Gröns andra singel från 1978.

Och på moderaternas valaffischer kan vi läsa att vi måste stoppa överfallsvåldtäkterna på Södermalm. Herregud, självklart måste vi det. Men är det ett hot eller ett löfte?

Och för den delen har Bodström och socialdemokraterna helt spårat ur i sin iver att övervaka och inskränka friheter. Fråga Dennis Töllborg!

Var rädd, stanna inne och om du nödvändigtvis måste ut låt dig övervakas, och så - tyst för fan!


Moralen är en dygd o allt är förbjudet
slå dig ner, framför teven
du sitter väl bra du har det väl skönt
bara bara bara ta emot.
Lär dig leva som det passar
lär av dem som redan sitter

Du klarar inte av nån frihet
för att andra vill lära dig

Du behöver inte ha nån frihet
för dom som alltid vet bäst

Sitt still på din stol, tyst för fan
ta emot stick inte upp
du får, allt på ett fat
du behöver inget se
tv:n lär dig allt du behöver
tar dej med på en resa

I den falska verkligheten där ingenting stämmer alls
i den falska verkligheten
som inte finns någonstans

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida