Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

lördag, september 23, 2006

Djävulen bär Prada

En världsmedborgare har landat. Förra veckan Holland. Denna vecka Grekland. Nästa vecka Norge. Gör inte mycket annat än hänger på flygplatser och köper Prada Amber pour homme. Men vad är det som kommer hem? Aska blott. Och en rustning, som en gammal grek diktade.

Nej, då, mig är det inget större fel på. Det är bara det att vi brukar ha en sju åtta bryt på min gata. Jag blir så trött att jag knappt orkar bry mig. Någon amatör har varit inne i ett antal källarförråd, ett av dem är mitt. Det fega kräket orkade och vågade inte bära med sig så mycket, det mesta är kvar. Där ibland mina golfklubbor (Som om jag spelade golf!) Det enda jag kan se är försvunnet är en av mina två fenderförstärkare. Ringer polisen, sen blir det försäkringsbolaget och så vidare. Vet inte vad den är värd. Förmodligen en del. Har i alla fall en kvar.

Går ner mot Zinkensdamm. Upptäcker ännu en ny restaurang i kvarteret. Går som en annan Strindberg och tittar in genom fönster och ser festfolket smörja kråset på en italienare som ser riktigt bra ut. Läser menyn och bestämmer mig för att den snarast måste provätas. Går vidare till ett nästan folktomt Konsum där en tjock tant står och fjärtar bland konserverna när hon tror att ingen ser eller hör. Köper müsli, bröd, salami och mortadella.

Och så var jag helt enkelt hemma igen. Det mesta är sig likt, men inte allt. Det är nu en borgerlig stad i ett borgerligt land där Sverigedemokraterna har fått en massa röster, särskilt i Skåne. I Landskrona över 20 procent. Man blir mörkrädd. Kanske dags att lämna tillbaka de södra landsdelarna till Danmark?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida