Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

måndag, december 11, 2006

OD:s Caprice

Orphei Drängars Caprice - som jag inte vet vad det betyder men det kanske har något med nyckfullhet att göra, något som kan vara lite hur som helst, i värsta fall på gränsen till psykos - är sedan många år tillbaka en stor angelägenhet i Uppsala. Eftersom jag känner mannen som regisserade spektaklet i fråga var jag där igår.

Hade ingen större upfattning om vad som kunde förväntas men måste säga att det var en glad överraskning. En synnerligen trevlig tillställning i en fullsatt pampig aula på universitetet. Det var givetvis en hel del manskör och det framfördes såväl seriösa som mindre mindre seriösa stycken. Det var sånger och upptåg. Bra och mäktigt låter det när de sjunger, alla pojkarna på en gång.

Och som traditionen bjuder dök det även upp kända gästartister, den aningen träiga moderaten (så fick han en känga för det också) Wille Crafoord. Den stora och glada överraskningen var Henrik Dorsin. Har haft en något skeptisk hållning till honom tidigare även om jag kanske inte sett så mycket. Det som kraftigt dragit ner intrycket var den på gränsen till pinsamma humorinslagen han av någon anledning ställde upp på i TV8 hos Virtanen. På något menlöst meningslöst sätt skulle Dorsin föreställa Virtanens bror som kom till Stockholm och allt blev jätteknasigt. Och roligt. Not!

Men här, helt fantastisk. Vet inte om det var eget eller om någon annan tagit fram materialet. Men det spelar ingen roll, som han kan leverera. Och jag får absolut lust att se någon av hans egna föreställningar.

Ja, en trevlig kväll och ett lyckat och imponerande arbete av regissören. Så det så.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida