Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

lördag, april 14, 2007

Frihet

Det rör på sig i myndighetssverige. Försäkringskassans förvandling har vi pratat om och den håller på. Det ska bli nytt nytt nytt. Men det räcker inte för alla. Nu börjar det viskas i högermaginalen om grundskydd (dvs väldigt låga ersättningar) med privata och frivilliga komplement på försäkringsmarknaden. Nedtrappning av ersättninsnivån samt bortre tidsmässig gräns.

Än vågar politikerna inte säga så mycket, det är Svenskt Näringsliv som skickas fram, men det kommer. Och vi känner igen de positiva orden; frivillig, modern, individuell. Snart är befrielsen här. Befrielsen från gemensamma lösningar, solidaritet och annat omodernt. Visst, i någon mening större frihet, kanske, men allt mindre jämlikhet och broderskap.

Och så ska det vara sjukintyg från första dagen. För att få ner fusket? Nej, nej. För att stödja och hjälpa. Och så ska alla söka läkare för sin snuva och vården får ännu mindre tid till det de skulle behöva lägga tid på. De som är svårt sjuka. Jag borde veta, och om jag inte minns fel är det redan idag möjligt att kräva sjukintyg från första dagen om man misstänker fusk (vilket man ju inte gör) eller om det handlar om upprepad korttidsfrånvaro. Och resten, som är sjuka längre tid ska givetvis kunna styrka sin sjukdom, så är det. Vad är problemet?

Tragedin i Vetlanda är verkligen verkligen en tragedi. Men är det ett bra uttryck för medborgerligt engagemang när det slutar med demonstrationer på gatorna, mordhot och polisskydd när oförlåtliga(?) misstag begås? Kanske att det första är det, men knappast det andra och det tredje. Jag vet inte?

Från det ena till det andra. Min termometer i solen visar över 30 grader celsius. Nu måste jag ut ut ut. Och kvällen ska tillbringas på Slottet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida