Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

fredag, maj 25, 2007

Hyperkapitalism

För övrigt har jag nu sålt min lägenhet till det facila priset av 64 500 kronor per kvadratmeter. Och i Bladet är mäklarna ense om att priserna kommer att stiga och stiga, sådär en tio procent om året. Kanske stannar det upp någon gång, men bara för att ta ny fart och nå till ett medelpris på 262 000 kronor per kvadrat om femton år. Ja, 13 miljoner för en tvåa. Och vinnarna är de som redan gett sig in på bostadsmarknaden. Och det har man, som tur är.

4 kommentarer:

Blogger Susanna sa...

Bra kvadratmeterpris! Själv bor jag i andrahand och har inte slängt mig in i bostadskarusellen. Än. Kollade min köplats på Stockholms stads bostadsförmedling och ligger bra till om jag vill bo i Hökarängen eller Hässelby. Men det vill jag inte.

11:49 em  
Blogger Björn Johansson sa...

Då har du inte stått så länge, eller? Nej, det är inte alltid man vill bo i Hörkarängen. Jag står i den där kön också, får se om jag tar mina pengar och lämnar den där karusellen någon gång. Å andra sidan. Har man en gång varit med, och sen lämnat för att köpa godis och glass för pengarna, lär det verkligen bli svårt att ta sig in igen. Som sagt, det blir inte billigare med tiden.

9:43 fm  
Blogger Susanna sa...

Har stått i kön sedan 2002, så än är det väl en femton år kvar tills jag kan få ett förstahandskontrakt i city. Men by then finns det väl bara bostadsrätter kvar. Kanske att jag kommit på att jag egentligen är småstadstjej då och köpt hus på landet eller i någon liten stad. Typ Trosa eller Ödeshög.

10:31 fm  
Blogger Björn Johansson sa...

Det är bra. Då kan man köpa tre hus för pengarna.

10:39 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida