Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

fredag, maj 25, 2007

Socialt knivöverfall

Jag går på NK - ungefär som Börjes i Tingsryd, fast i Stockholm. I Manlig depå för att köpa färgglada strumpor får Herbert "Barberaren" tag i mig och sätter sin kniv mot min strupe. Fast han var väldigt trevlig och har dessutom betjänat Sveriges statsministrar i sin salong i Gamla stan sedan Tage Erlander.

Och nu mig. Där sitter jag till allmän beskådan med förkläde och blir insmörjd och sedan rakad med kniv, precis som i en gammal chaplinfilm och Herbert berättar att Greta Garbo varit tvålflicka, en sådan som fick tvåla in femtio sextio gubbar en lördag tills skinnet var avskavt på fingararna. Och det var skön rakning. Säkert bättre än alla Gillettes Turbos Maxis Eftis.

Under dagen har jag varit i ett utarbetat komaliknande tillstånd, som tur är kunde jag ta det lugnt och sitta på konferens på NUTEK och lyssna när det pratades om socialt företagande, bland annat med näringsminister Maud. Och det var intressant och mycket vettigt sades, så jag höll mig vaken.

Här finns det mycket pengar att tjäna för samhället. Samverkan mellan myndigheter, inte så noga var pengarna kommer ifrån, det är ju skattebetalarnas, helt enkelt, och så uppmuntra aktivitet och snåla inte med lönebidrag och annat. Människor växer, kommer vidare, betalar skatt, konsumerar, "belastar" inte vården och en massa andra samhäelleliga institutioner. Win-Win, som det burkar heta i branschen (valfri).

Ett socialt företag är ett företag där människor ger allt de kan utifrån sina förutsättningar och där vinsten går tillbaka i investeringar men man konkurrerar på den "riktiga" marknaden med varor och tjänster som håller hög kvalitet och som behövs. Samhället betalar inte, det investerar och får tillbaka massor. Ja, så lät det från dem som hade erfarenhet av detta och som räknat på det hela. Och jag r benägen att tro dem. Se där, något för Olofsson, Littorin, Hägglund och Husmark-Persson att ta tag i.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida