Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

fredag, augusti 10, 2007

Drinking tea with the taste of the Thames

Tillbaka från London och med mig har jag mina kompisar Ted Baker, Paul Smith, Marc Jacobs och några till. En hel del shopping blev det, både nytt och så secondhand från de välsorterade butikerna i Notting Hill. Var tvungen att passa på, inte var dag man har tillgång till Londons utbud.

Dock blev det inte några inköp i butikerna på Bond Street eller Savile Row. Där ligger lyxbutiker och skräddare vägg i vägg. Hos Alexander McQueen eller popstjärnornas Richard James får du hosta upp tre tusen spänn för den enklaste t-shirt. Och vill du ha alla designers som gäller på en och samma gång kan ett besök på Selfridges & Co rekommenderas. Ta med dig ett glatt humör och hundra tusen, eller så.

Ja, mycket traskande på stan blev det. Och inte bara shopping, även teater i West End med Orlando Bloom. Ett seriöst familjedrama mitt bland alla musikaler - In Celebration. Och Orlando har det körigt. Efter föreställningen.

På scen hade han inte den största rollen, men efteråt är det ingen som bryr sig om någon annn än honom. De övriga skådespelarna promenerar obemärkt hemåt. Några hundra står kvar och väntar på Orlando. De skriker och kamerorna blixtrar. Han tar ett varv, skriver autografer och pussar några tjejer på kinden, allt under beskydd av fyra fem vakter, som sen måste eskortera hans bil ut i trafiken. Och så där antar jag det är varje dag på jobbet. Och det är ett hårt jobb. Åtta föreställningar i veckan.

Även sväng på rockklubb hanns med. Escobar från Birmingham (!) spelade, men det missade vi. Sen var det ytterligare ett gäng brittiska unga band. Och det lät bra. Till exempel Cheeky Cheeky & The Nosebleeds och The Death Kit.

Och när benen värkte och tröttheten kom som ett slag i bakhuvudet etfter allt vimsande i den kokande underjorden - i Stockhom är det svalkande att ta sig ner i tunnlarna på sommaren, i London är det ångbastu och ingen vet varför, inte jag i alla fall - var det bara att ta sig till de ruffiga östra förorterna runt Leyton och krypa till kojs på Sleeping Beauty Motel.

Nej, skönheten var inte alltför påtaglig. Men som sagt, den finns där, vilande. Ett omdöme läst på nätet: Almost no hot water, dodgy rooms and well, creepy all together! Vi lämnar det, och London, där, för den här gången.

I morgon startar Premier League. Bara en sån sak. Dålig timing att missa ligastarten med två dagar. Det får bli en annan resa. Då kanske till Manchester.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida