Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

tisdag, juli 31, 2007

Bergman Rocks



Tv-tablåerna gjordes om redan i går och i dag har tidningarna extrabilagor. Sverige flaggar på halvstång. Som många påpekar i dag, tycka vad man vill, men man kommer inte förbi Bergman. Han är en av några få som verkligen lyckats sätta Sverige på kartan, som det brukar heta. Vilket syns på dagens förstasidor, till exempel i London och i New York.

Visst, mycket ångest och inte alltid bra och inte alltid berättat på ett sätt alla kan ta till sig. Men utan en sådan där person, med sitt stora allvar och sitt totala engagemang och sin känslighet för arbetet, skulle det inte bli mycket med konsten och dess utveckling. Och vad skulle alla andra då förhålla sig till? Inom tv, film, teater kommer Bergman fortsätta att vara ständigt närvarande - och som sagt, det oavsett om man älskar det han gjort eller inte - som en klippa eller fyr. Som en Strindberg.

Nu när jag ändå ligger här och är krasslig ska jag se Sjunde inseglet (SVT1 14.20). Inte så många i dag har sett den, men alla känner till scenen där Max von Sydows riddare spelar schack med döden. Och ikväll - Bergman och teatern (SVT2 20.00).

Fem minuter efter det att min tv kom innanför dörren drog jag igång ett sopranosavsnitt. Min vita månad är över.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida