Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

torsdag, augusti 11, 2005

Redan de gamla grekerna

Att vara på Teater Tribunalen känns som att vara tillbaka på universitetet. Och det känns bra. Än har det överhuvudtaget inte spelats någon teater, vilket jag ju inte ska göra sen heller, men i alla fall. Istället sitter vi runt ett bord och analyserar och diskuterar texten. En text som inte är helt lätt. Gammal som gatan, nej äldre än så, typ det äldsta drama som finns bevarat och sedan översatt 1930. Mycket intressant, lär mig massor och tar reda på saker om grekiskt samhälle, mytoligi och gudavärld.

I dag var Jan Stolpe på besök för att prata och ta emot frågor. Han är expert på området. Inte just dramatiken i första hand kanske, men har bland annat översatt Platon till svenska. Häftigt med personer som är väldigt insnöade och kunniga på ett område.

Ett behov av att rensa huvudet tränger sig på. Drar på fotbollsträning. Blir mycket av det framöver. Träning i kväll, match på lördag, se Hammarby på lördag, åtminstone på teve, se BP-Öster på söndag och så ny match med Nåjden på måndag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida