Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

lördag, juli 30, 2005

Läs en bok

Ja, det regnar. Ständigt detta väder. Vi borde kanske inse att det är så här det är och börja prata om något annat. I alla fall, har tydligen valt att tillbringa min semester på den plats i Sverige med det minsta antalet soltimmar. Två per dag under de senaste veckorna.

Att komma hem ska alltså vara en schlager. Läser Per Hagmans bok och tycker den är fantastiskt bra. Har tidigare läst ett par av hans böcker, Volt - sådär, Cigarett (tror jag den heter) - inte alls.

Det är Hagman själv som driver omkring på platser som Paris, Kairo, Milano och Stockholm. En man i min ålder, rastlös, utan riktigt hem, ganska lycklig, men inte riktigt nöjd. Språket är underbart, formuleringarna både träffsäkra och poetiska.

"Inget på tv och ingen vill ha mig.
Jag sitter här ensam med en dator full av porr men varenda playmate känns som skäggiga damen.
Ingenstans att gå, ingenting att ta mig för.
Att komma hem brukade vara en schlager, men det var så längesen. Nu känns det mest som att lyssna till en radio som står och brusar mellan stationer".


I kväll är jag bjuden på middag. Innan dess tänkte jag kamma hem lite pengar på V75. Spikar Luxury Ås och, givetvis, Järvsöfaks.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida