Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

lördag, september 17, 2005

På med blåstället

Så har fotbollssäsongen börjat i USA också. Har väl egentligen ingen djupare relation till denna amerikanska folksport som uppstod som en blandning av det som de "over there" kallar soccer och rugby. I alla fall. I januari var jag i New York och slutspelet var i full gång. På en sportbar blev jag smittad av engagemanget och träffade trevliga amerikaner som gärna förklarade spelet och reglerna. Ett av lagen som spelada var NY Jets. Så klart får de vara mitt lag nu. Det var en otroligt spännande match som inte avgjordes förrän i slutsekunderna. Det blev inget Super Bowl för Jets den gången, men det verkade inte som om någon hade väntat sig det heller.

Nu har en omgång spelats av den nya säsongen. Jets, som tydligen brukar ha svårt i säsongsupptakten, inledde med förlust 7-27 mot Kansas City. I morgon är det ny match mot Miami Dolphins som inledde med seger mot Broncos. Nu snackas det om att Jets måste på med blåstället, även om man hör hemma i det glamourösa New York.

Som sagt, jag är nybörjare på det här. Måste ta fram mitt ex av Football for Dummies och fräscha upp minnet. Har till exempel glömt hur det här med "the shotgun" fungerade. Man får inte "fumble", "in the shotgun formation". Det gjorde inte Jets heller under försäsongen, men mot Kansas var det något som inte fungerade.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida