Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

torsdag, september 15, 2005

Hemma på Söder

Jag kommer egentligen inte ihåg så mycket av innehållet. Trots det är Klas Östergrens "Gentlemen" en av de böcker som gjort starkast intryck på mig och som jag på något sätt bär med mig. En viktig sak var skildringen av Stockholm. Den och andra böcker gjorde så att jag kände mig hemma här från första stund. Gatorna och husen var redan bekanta. I "Gentlemen" är det bröderna, vad de nu heter, som bor på Hornsgatan, rör sig på Bellmansgatan och andra platser på Söder och går till boxningsklubben vid Hornstull. Sen var det en förbannat spännande historia också, som jag inte minns.

I alla fall. Nu är de här adresserna mina hemkvarter där jag rör mig varje dag, men innan jag flyttade till Stockholm hade jag knappt varit i den här stan överhuvudtaget. Ändå kom jag hem. Inte för att jag är utsänd av Läsfrämjandet, eller så, men se där vad lite litteratur kan göra.

Snart dimper alltså uppföljaren "Gangsters" ner i brevlådan. 25 år efter det att "Gentlemen" kom ut.

På söndag är det kyrkoval. Inte ens jag, som brukar rösta i de val där jag får chansen, ska göra det. Tror jag. Eller, varför skulle jag det?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida