Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

onsdag, november 16, 2005

Bland cyklar och hockeyutrustning

Den ligger på Maria Prästgårdsgata. En sån där affär man knappt tror finns längre bland alla stormarknader och stadiumbutiker. Dörren är inte öppen, man får ringa på en klocka utanför. På en lapp på dörren står det att hammarbymedlemmar har 10 procents rabatt. Där inne står en massa cyklar och ligger hockey- och bandyutrustning i olika högar. Nytt och begagnat. Där kan man få sin cykel reparerad eller skridskor slipade.

Mannen som tar emot måste vara i sextioårsåldern. Han har spelat hockey i Hammarby och spelar fortfarande, även om han säger att man får lite ont i kroppen. Men han ser vältränad ut. Har varit på is sedan i augusti.

Han visar upp mer eller mindre slitna skridskor. Ett par väldigt nötta, använda av en elitseriespelare, okänt vilken. Sådana kostar fyra tusen nya. Jag bestämmer mig för ett annat par av märket Koho som knappt ser använda ut. Jag tar en klubba också. En liten hockeyklubba som man tydligen använder när man spelar hockeybockey. Han slipar skridskorna och jag får dem för trehundra spänn. Klubban som var ny kostar nästan lika mycket.

Nu kommer kylan. Till helgen ska de nog lyckas få is på Zinken. På måndag är det match.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida