Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

tisdag, augusti 22, 2006

Även en blind höna...

Man ska inte stirra sig blind, stånga sig blodig eller något annat i den stilen. Ibland måste man släppa taget, ta ett steg tillbaka. Ladda om, hämta nya krafter eller helt enkelt bara se vad som händer. Därmed inte sagt att man inte ska fokusera och jobba hårt för något. Klart man ska vara envis och inte ge upp.

Men som sagt, ibland är det bästa ett steg tillbaka. Få nya perspektiv och hitta alternativa möjligheter som kanske leder fram till samma mål. Eller så ser man plötsligt att det man stirrat sig blind på kanske inte var det allra viktigaste.

Ja, låt dig väl smaka av denna lilla moralfilosofiska kaka. Här sitter jag och funderar, utvärderar och försöker orientera mig. Jag tror den här filosofin gäller för alla möjliga områden i livet. Och det är väl så det heter nu för tiden, var flexibel. Tänk på fotarbetet. Stå aldrig still, för att citera Thåström för andra dagen i rad.

Ett exempel är när jag nyligen tog ett steg tillbaka på musikområdet. Som tidigare nämnts började vi spela in nya låtar och planerade en videoinspelning. Musikinspelningen kändes sådär från början. Det mesta, förutsättningar, glädje, inspiration var inget vidare. Och vi kom ingenstans med videon. Hittade inte en tidpunkt som passade alla dessa männsikor, inklusive mig själv, som ska vara inblandade och det kändes hopplöst att få tag på den lokal vi behöver. I alla fall till en realistisk kostnad. Det mesta kändes jobbigt och allt annat än roligt. Varför vill jag hålla på med det här? Knappast för att ha tråkigt och skaffa mig mer problem.

Till slut insåg jag/vi att musiken inte lät bra. Den enklare demo vi hade sedan tidigare lät bättre. Trots nedlagt arbete skrotar vi det nyinspelade och istället satsar på att ytterligare fixa till den gamla demon, den låter ju bra. Videon kanske inte är så viktig ändå? Vad vi vill göra är ju ut och spela. För det är det knappast nödvändigt med en video, även om det säkert kan vara bra marknadsföring. Släpp det!

Men processen var igång hos andra handligskraftiga personer. Efter en veckas tystnad finns det ett datum som passar och den speciella lokal vi behöver är ordnad och det till det mycket överkomliga priset av en back öl.

Låt dit nätverk verka! Eh, påtår, någon?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida