Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

onsdag, december 13, 2006

Absolut 2006

Nu är tiden för alla härliga listor som sammanfattar året. Det som intresserar mig bäst är givetvis årets skivor. Oroväckande många som tror sig veta menar att Hot Chip och The Warning är det bästa som hände 2006. Visst, jag har den och den är väl bra, men jag vet inte...

Det är väl så att för mig ska det vara rock. Absolut inte den totalt utslätade meningslösa radiorocken, utan så där lite småindie. Kan väl inte göra någon lista direkt men kan väl säga att några bra skivor ur högen 2006 är:

M. Ward - Post-War
Mando Diao - Ode to Ochracy
Jarvis - The Jarvis Cocker Record
Dirty Pretty Things - Waterloo to Anywhere
Bob Dylan - Modern Times
Sonic Youth - Rather Ripped
Albert Hammond Jr. - Yours to Keep

Tom Pettys Highway Companion var väl inte så illa heller!?

Och så för några dagar sedan dök trasselsudden Pete Doherty och Babyshambles upp med en EP: The Blinding E.P. Just nu kan jag inte sluta lyssna på låtarna The Blinding och Sedative.

Sen har det blivit alltför mycket hackande på The Strokes. First impressions of earth är - bra.

Bland för mig nya trevliga bekanta 2006 kan nämnas The Flaming Lips, Peter, Bjorn and John, Loose Fur och Drive By Truckers och mera retro, The Walker Brothers och nymastrade The Jesus and Mary Chain. Och så väntar jag på leverans av The Hold Stedy och Boys and Girls in America utan att ha hört dem. Men skrivs det att det påminner om en ung och rusig Springsteen finns det ingen anledning att tveka.

Inte att förglömma. Jag gjorde faktiskt två singlar alldeles själv: Peace & Love och Vackrare än du tror.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida