Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

tisdag, maj 01, 2007

Den svensk-amerikanska modellen



Det blir en hederlig kompromiss mellan arbete och kapital. Först rusar jag runt på Söder och kollar in några lägenheter, sen hinner jag till Norra Bantorget för att höra Jämtins och Lundby-Wedins tal och där emellan slashasen Stefan Sundström som bräkte fram några låtar. Nu lät det kanske inte så, men jag gillar honom.

Vad gäller lägenheterna är jag inte så imponerad. Skulle ha köpt första bästa. Kanske lika bra att stanna i min dyrbara lägenhet, bara fixa lite med inredningen.

Det har börjat klia i kroppen och jag har känt mig rastlös och grinig. Dags att träna igen. Har haft skadeuppehåll i två veckor nu. Behöver den där kicken av de där ämnena som frigörs i kroppen vid träning. Vad händer då om man skulle bli långtidsskadad på riktigt? Eller sen när man blir gammal?

Så det är inte för att det är kul jag sticker ut och springer, jag är beroende av skiten. Med banan i magen, portionssnus under läppen och Juicy Fruit i munnen ger jag mig av. Och det går bra. Revbenen känns fint. Återstår att se vad som händer när det blir fullkontakt i morgon på fotbollsträningen.

Och efter att med lätta steg ha tagit mig runt Riddarfjärden måste det fyllas på med energi. Dags att svulla. Köper hem revben (!), bakad potatis med smör, majskolv och coleslaw från Texas Longhorn. Och så tar jag en flaska med den klassiska steak saucen.

Varför inte gå på teater ikväll? Eller, du behöver inte ens gå, den kommer hem till dig. Grabbgänget - Birro, Larsson, Persbrandt, Ahlstedt ger dig Arbetarklassens sista hjältar på SVT1 21.00. Sen kanske det måste zappas lite då och då till Liverpool - Chelsea. Kanske Chelseas viktigaste match någonsin, lär Murinho ha sagt.

Valborg firades utan eld inne i stugvärmen på Debaser Medis. Lite halvljumma band spelade. Isolation Years stod med på bandlistan, men vad som bjöds var ett par låtar på storbild från SVT:s sändning från Umeå. Det kunde ha skippats. Avslutar kvällen gör Doktor Kosmos. De känns väl ganska 1900-tal, eller nåt?

3 kommentarer:

Blogger Susanna sa...

Blev sugen på revben. Och bakad potatis. Och majskolv. Har ju faktiskt en Texas Longhorn på min gata, så jag kanske borde slå till...

9:46 em  
Blogger Björn Johansson sa...

Så du bor på Upplandsgatan, kanske!? Där har jag också bott en gång när jag var ny i stan och vad som erbjöds var att vara inneboende hos en konstig kvinna.

5:13 em  
Blogger Susanna sa...

Upplandsgatan it is. Texas ligger två krogar bort. Den närmast mig heter Peach Pit, men där har jag aldrig varit.

8:59 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida