Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

lördag, april 28, 2007

Ett varv till...

Sydsvenskans kulturchef Daniel Sandström är upprörd och skriver:
Bryan Ferry säger det fortfarande. I Welt am Sonntag konstaterar han, som annars mest kämpar för att rädda rävjakten, att nazisterna minsann visste hur man skulle iscensätta och presentera sig: ”Jag talar om Leni Riefenstahls filmer, Albert Speers byggnader, paraderna och flaggorna. Helt enkelt fantastiskt. Mycket vackert.”

Låt oss först klargöra: Jag hatar nazism och nazister och allt vad de står för. Men är det upprörande och felaktigt att påstå att de visste hur man skulle iscensätta och presentera sig? Tyvärr måste vi nog säga att det var just det de visste. Den kunskapen använde de för att ta makten och genomföra sina oerhörda brott mot mänskligheten. Den skulle också kunna användas i ett gott syfte. Kunskapen och tekniken är den samma. Ja, dess värre, det var skickligt gjort och kanske till och med vackert.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida