Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

fredag, april 27, 2007

Bräcke by night

Det är skönt att vaggas till sömn när man åker vagn. Antar att det sitter kvar sedan spädbarnsåren. Det har varit ett märkligt dygn. Steg på tåget mot Sundsvall i går morse. I Sundsvall var det lunchpaus på pizza/sport- hak med uteservering och sedan vidare transport med Mittlinjen till Bräcke.

Att plötsligt befinna sig vid en sjö i ett litet samhälle någonstans i Norrland är - någonting annat, helt enkelt. Vi blir hämtade med bil och åker några kilometer längre in i ödemarken till Björknäsgården. River av en teaterföreställning och sedan tillbaka till tågstationen där solen håller på att gå ner över vildmarken och sjön. Stiger på, tar en cola i bistron och slocknar sedan i sovvagn. (Den som bara vill ligga får det till ett lägre pris.)

06.30 börjar det larmas och jag kränger på mig gårdagens kläder och det känns lite som i lumpen. Varför vet jag inte. Det är tidigt och trångt, över- underslaf? Nu när jag vilat ska jag gå ut och äta lunch i Södersolen. Hemma igen. Mycket ska man vara med om på kort tid.

För övrigt kan sägas att jag nästan ville köpa lägenheten jag tittade på på Katarina Bangata, men jag var liksom inte riktigt beredd. Får väl titta på en till då!

2 kommentarer:

Blogger Susanna sa...

Sådana dygn är så surrealistiska. Var i Umeå några timmar i förra veckan och när jag kom tillbaka fattade jag inte riktigt om jag varit där eller inte.

1:15 fm  
Blogger Björn Johansson sa...

Nej, jag börjar undra. Det där öde stationshuset i Bräcke och den djupa sömnen i en trång kupé där jag drömde att jag vaknade upp på Stockholms central kan knappast varit på riktigt.

11:30 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida