Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

söndag, juni 10, 2007

Musiköra

Jag sitter ute på Heleneborgsgatan och äter indiskt, djupt försjunken i mat och aftonblad. Damen med rollator som köpt sig en öl och äter medhavt knäckebröd slår sig ner hos mig. Du är intresserad av musik, säger hon. Det syns på dina öran och din panna. Vafalls, ungefär, säger jag och tittar upp från nan, tandoori och en Sweden Rock-sågning av Scorpions. Du är inte i Stockholm född, fortsätter hon, utan att jag direkt sagt någonting. Syns det också på mina öron? Inte du heller, hör jag. Hon är 87 år och från Hamburg. Hon bor mittemot och har en pojkvän där inne. Han är "bara" sjuttio någonting. Hon hade en släkting som var filosof som varnade för Hitler på 30-talet. Filosofen dog sen. Sen måste det ändå påpekas, när ett par passerar på trottoaren, att det är märkligt att blonda flickor är med chokladpojkar. Jo, men visst. Ett intressant möte, men jag tror jag tar kaffet hemma.

På var och varannan lyktstolpe, elskåp och papperskorg sitter lappar med hälsningar från Apoteket: Deprimerad? Stressad? Förbannad? Vi har medicinen som gör dig foglig. Nu kanske inte Apoteket helt står bakom den här kampanjen, men nog ligger det något i det. Jag möter ständigt människor i mitt jobb som är förbannade, uppgivna, ledsna, knäckta och oönskade på arbetsmarknaden, vilket gör att de är svåra att foga in i systemet. De är sjuka och får recept.

Sommar-tv är repriser, även bra sådana. Söndagar bjuder från och med i dag både Musikministeriet och Världens modernaste land. Inte för att jag ser mycket på tv, men det där är väl två av de bästa programserierna från senare tid.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida