Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

söndag, januari 20, 2008

Meat is murder

Den som jämt har kött till mat och skinkor hela dagen, han blir så däst och trött och lat och väldigt tjock om magen, som Klas Klättermus sjunger.

Det här går inte. Jag måste snart ha en vit/grön vecka. Utan att jag direkt tänker på det gör jag väl det mesta för att få ett långt friskt liv.

Ingen alkohol. Hyfsat mycket frukt, grönt och fibrer. Motion. Röker inte (okej, snusar). Men allt det där döda röda köttet kan ju inte vara bra och det står mig upp i halsen.

Missförstå mig inte, jag gillar verkligen kött och feta såser, men nu börjar det bli för mycket av det goda. Jag är bortskämd, jag vet, men nu vill jag inte se de där filéerna på flera dagar.

Under den senaste veckan har det varit hjortinnerfilé eller oxfilé till middag vid fem tillfällen. Det kommer liksom med på köpet när jag är på slott och herrgårdar och spelar teater. Som sagt, under senaste veckan fem sådana middagar, under de senaste åren närmare sex hundra.

Jag längar efter korv, blodpudding och köttbullar med mackaroner. Fast det kanske inte är så bra det heller. Dags för fisk eller helt enkelt något vegetariskt. Fast det kanske är att ta i.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vill påminna om att du i Grekland-97 gick i samma anti-kött-tankar. Detta efter att du förätit dig på ca 1 kg kött som kom in på en stor tallrik, med tsatziki som enda tillbehör. Smakar det så kostar det :-)

/S.

6:20 em  
Blogger Björn Johansson sa...

Oh, det kommer jag ihåg faktiskt. Och jag ryser vid minnet.

7:02 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida