Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

fredag, augusti 15, 2008

Upprördhet

Bara bajare på planen räcker inte. Hammarby förlorarde mot GAIS med 4-2 och det brister väl både här och där. Men nu är det det där med målvaktsbiten igen. Poppen, det där funkar inte.

Sen vet jag inte vem som packar väskorna i GAIS. Den höll väl inte allsvensk klass. Packningen, alltså. De hade med sig fel tröjor och fick låna Hammarbys bortaställ. Något förvirrande när det fanns spelare i båda lagen med samma namn på ryggen. Spelet räckte däremot hela vägen. För GAIS, alltså.

Började dagen med att hämta på Arlanda. Sen vila och plötsligt mådde jag riktigt bra. En fika på stan med Aftonbladets Europaextra-bilaga. I morgon börjar spelet i England. United ställer 2 miljarder på plan. Räcker det? Kanske. Ska bli kul att se Stoor och Elmander också. Träffar bekanta på vägen hem och sitter en stund till på annat kafé. Kommer hem och hinner se fotbollsdamerna förlora mot Tyskland på övertid. Lagar mat. Åker till Söderstadion.

I går storhandlades det på ICA Maxi. Kan inte göra av med mer pengar nu, men det är väl meningen att det där ska vara en investering. Helt klart billigare att handla utanför tullarna. Notan slutade på 1300. Förråden fyllda med pasta, flingor, ketchup, kaffe och toapapper. Var på Siba och köpte en radio också. Ring P1 till frukost i morse var lika bra som havregrynsgröt och rågbröd. Sätter fart på hjärna och mage. Ut med skiten bara.

Allvarligt. Kalla mig gärna elitistisk, men vad är det med fok som ringer dit? Inte alla naturligtvis men väldigt många. Den intellektuella nivån är i höjd med hammarbys backlinje i andra halvlek. Det vill säga ganska låg. Dessutom finns inslag av desperation.

Innan jag går sönder helt måste jag bara få säga att Mia och Klaras sommarprogram var kränkande eftersom någon av dem sa att familj och barn var meningen med hennes liv, till exempel. Men, hallå! Om man är ensam då? Är inte mitt liv värt någonting då? Nej, just det. Och det fortsatte med att pensionärer inte borde behöva betala licens till Radiotjänst eftersom någon typ av andakt/gudstjänst försvunnit ur tablån. För det är ju det enda alla pensionärer någonsin velat lyssna på. Absolut. Och inte tittar de på tv heller. Eller finns kanske Helgmålsbön kvar? Kan väl vara värt ett par tusingar om året?

Missa inte! LA konfidentiellt i afton (SVT 23.15). Snyggt och tufft efter James Ellroys bok med Russel Crowe och Kevin Spacey.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej vännen. Du skriver riktigt bra. Kul att läsa om hur du lever och har det idag.

Men vafan, Berra! Håller du på Hammarby?

12:30 em  
Blogger Björn Johansson sa...

Tack detsamma!

Ja, svårt att stå emot trycket. Har bott på Söder i Bajenland i sju år nu. Först vid Zinkensdamm. Nu när jag tittar ut genom köksfönstret ser jag kanalplan och skylten där det står Hammarby IP. Och jag har gångavstånd till Söderstadion. Överallt är det grön-vitt.

Vilka skulle man annars hålla på? Forza Bajen!

12:44 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida