Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

måndag, augusti 11, 2008

Cold turkey

Jag är inte så bra på att vara ledig. Det är just därför jag behöver det så mycket. För att träna. För att sitta still och låta det komma till mig. Allt jag försökt låta bli att lyssna på. Och det är ju intressant på något sätt. Känner att jag rör mig på ytan, men längtar till djupet, till något att försjunka i, något som tar upp hela mig. Men det är inte det jag behöver nu. Inte just nu. Nu ska jag försöka ha några dagar där tankar och känslor får komma och gå lite som de vill. Ett nödvändigt litet reningsbad.

Sen vill jag ha den där energin igen och att jag är mitt i det jag gör och att det är något viktigt. Viktigt för mig. Att jag inte bara är på väg igenom och förbi. Så har det känts ett tag.

Jag är glad för att jag får spela teater och ser fram emot repetitionerna. Fast vi ligger lite lågt i augusti.

Men jag ska träffa människor också. Lagom mycket. Vill känna mig normal, att jag har kontakt med omvärlden och livet och har energi över till andra än mig själv.

Försöker boka läkartider. På ena stället meddelar de att de öppnade 13 i fredags och att det går bra att ringa efter det. Nu är det väl efter klockan 13 i fredags? På andra stället meddelas att de inte kan ta emot fler samtal i dag fast att det är fyra timmar kvar av telefontiden. Nu börjas det. Sommaren går mot slutet och vi sitter och känner efter.

Vad ska allt det här betyda? Förmodligen att jag sedan förra hösten kämpat med ett jobb som inte var bra för mig, som tömde mig och tog min energi, som gick hårt åt mitt självförtroende. Till slut fanns det inte så mycket kvar till något annat heller. Men jag kämpade och kämpade. Nu ska jag sluta kämpa. Om jag bara kunde acceptera att det tar lite tid. Klart att det tar tid att ställa om.

Äter indisk lunch. Vi sitter väl där i 40 minuter, eller så, och det är samma låt som spelas i högtalarna hela tiden. Något indiskt skulle jag tro. Sen går jag till Pet Sounds och handlar för presentkortet några vänliga själar gav mig i avskedsgåva på jobbet. The Hold Steady - Stay Positive och Bon Iver - For Emma, Forever Ago.

Mitt hem är skivor, böcker, tidningar, gitarrer, stereo och tv. Ett eget litet Media Markt. Jag trivs där. Och det är inte det sämsta.

Jag bryr mig inte om OS. Orkar inte ens sätta på tv:n.

Ska försöka ta mig iväg till träningen i kväll, även om jag just nu trivs bra här framför det öppna fönstret med Fleet Foxes och en bok.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida