Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

fredag, maj 29, 2009

Existentialism

Efter jobbet denna strålande sommardag strosar jag runt på Söder ett tag. Det blir ett varv i mina vanliga kvarter, Skånegatan, Södermannagatan och det där. Pet Sounds och en fika på trottoaren och så vidare. På Kocksgatan stannar jag till och hänger lite på Infamous.

Jag blir både glad och lite ledsen när en amerikansk tatuerare, medan han sätter nålen i tjejen på britsen, säger att jag är cool och har style (fast helt på engelska, då) och undrar vad en sådan som jag jobbar med och jag säger något om commune and socialen och maybe inte så stylish.

Nej, kanske inte. Känner mig inte helt hemma. Inte som handen i handsken eller fisken i vattnet. Frågan är vad en sådan som jag jobbar med - egentligen?

Nu är ju inte jobbet allt, men för att det där ska bli rätt också måste man ju veta vem och vad man är. "Människan är vad hon själv gör sig till". Människan definierar sig själv genom sina handlingar, och består i inget annat än handling, som Sartre skulle ha sagt.

Måste gå ut på balkongen och fundera en stund...

För övrigt ska S och Co spela Sartres Inför lyckta dörrar på Pygméteatern och Nytorgsteatern.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida