Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

onsdag, maj 20, 2009

Naturskildring

I skymningen ger jag mig ut för att springa ett varv runt Sickla sjö för att bränna lite av de stresshormoner som samlats efter en dag på jobbet och ett pass med Guitar Hero och en duell med Joe Perry som fick tas om minst 10 gånger innan fanskapet gav sig. Dessutom behöver de abnorma mängder kolhydrater jag sätter i mig på en dag någonstans att ta vägen.

Sjön ligger spegelblank och jag tar mig i högt tempo mellan buskar, både hägg och syrén, som doftar starkt. På skogssidan vid en glänta möter jag ett rådjur som placerat sig mitt på stigen. Djuret står kvar oroväckande länge och stirrar på mig. Jag tänker inte sakta in eller vika mig. Jag klappar lite lamt i händerna och när vi är riktigt nära varandra tar det idisslande rådjuret motvilligt ett par steg åt sidan.

När jag springer över den lilla stranden på väg hemåt igen har jag fått upp pulsen rejält och andas tungt med öppen mun. Sväljer minst tre flugor under den återstående kilometern. Nu, om inte förr, vaknar naturen i mig. Tarmarna börjar röra sig och påkalla inte bara min uppmärksamhet. Bara att öka lite till. Jag hinner hem den här gången också.

För övrigt har jag anmält mig till Midnattsloppet den 15 augusti. Det blir första gången jag medverkar i någon typ av organiserad löprunda. En mil runt Söder ska jag väl klara. Bara jag inte får för mig att anmäla mig till något lopp över längre distans än så. Någon måtta får det vara på självplågeriet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida