Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

lördag, juni 06, 2009

Bruce på Stadion

Det är kristider och Springsteen öppnar (efter Idas sommarvisa-introt) sin andra kväll på Stadion med Downbound Train. Tror inte det är en låt som dyker upp särskilt ofta och hade jag fått önska - vilket publiken får när Bossen går runt och samlar in lappar och plakat med önskemål - så är det just denna sorgliga låt om att förlora jobbet och flickan jag hade valt. Senare, en bit in i konserten, pratar Bruce om de hårda tiderna och om att vi där och då ska bygga ett hus av hopp, drömmar och rock´n roll.

Kvällen börjar alltså strålande och himlen har spruckit upp och solen visar sig en kort stund innan den försvinner ner bakom Stadions läktare. Som alltid ger han och bandet allt. Det är starka saker om hopp och drömmar, ibland krossade. Sen blir det klart lite party också, Detroit Medley och gospel.

Det är en kall junikväll och fötterna börjar domna bort efter ett tag. Det påverkar klart också och kanske är det inte riktigt lika bra som senast och en så stor upplevelse som det var förra året i Göteborg få man kanske inte vara med om två gånger. I går var det "bara" alldeles underbart.

För övrigt gör den 18-åriga sonen ett lika bra jobb bakom trummorna som pappa Max Weinberg.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida