Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

torsdag, augusti 13, 2009

Vykort



Shit, vad det regnar. Just nu, alltså. Det har det inte gjort hela tiden under denna semester som nu går mot sitt slut (1 dag kvar). Vad hände med alla dessa dagar?

Först var det någon dryg vecka där kropp och själ med blandat resultat försökte förstå det här med ledighet, nedkoppling och avkoppling. TA DET LUGNT, TA DET LUGNT, läsa böcker, se gamla filmer, se repriser av gamla fotbollsmatcher på Viasat fotboll och inte så mycket mer eftersom abstinens och allmän förvirring för det mesta gör mig sjukligt trött när jag försöker ta det lite lätt och ledigt. En gammal skada, som jag för övrigt undrar när och hur man ska lyckas reparera. Tycker inte mitt liv är så pressat nu för tiden. Beror förstås på vad man jämför med och vad man begär av sig själv. Finns väl lite att fundera på där.

Sedan har det varit liten Skandinavienturné, eller åtminstone en resa genom valda delar av Sverige och Danmark. Hyrde liten löjlig Toyota, som visade sig var betydligt skönare att köra alla mil med än vad man först kunde tro och som knappt drog någon bensin alls.

Först en övernattning i Småland. Vidare till vänner med grill och barn utanför Malmö. Där tvingades jag i det iskalla vattnet och begick sommarens enda bad efter hån och påtryckningar från såväl 5-åringar som 60-plusare.

Efter ett par dagar rullade vi vidare till Köpenhamn (Är det inte ganska dyrt med nästan 400 spänn för att åka över bron?). Vandrade runt en stund i duggregn på Tivoli. Åkte en mycket stillsam attraktion in i en gruva. Åt glass. Och kunde inte låta bli att tävla i ett par av de där grenarna som brukar ingå i femkamp. Då vaknade jag till, vann loppet där hästar rör sig framåt efter hur många bollar man får i olika hål och fick en gummianka. Kastade sedan bollar i andra hål och vann en mjukisdelfin. Uppenbarligen ett bra sätt att skaffa leksaker till den lille som sparkar i S mage. Det blir mer och kraftigare för varje dag. Nu kan man se utanpå hur det rör sig där inne.

Med dessa segrar i bagaget gick färden vidare över ny dyr bro, nu över Stora Bält, till Odense. Där togs det in på hotell framåt kvällen. Sen en promenad och middag, redan förmiddagen efter åkte vi vidare.

Det var väl en trettio mil, eller så, att köra till Fredrikshavn. Nytt hotell där vi stannade tre nätter. Nu sken solen igen och det blev ett par dagar på stranden (dock inget bad för mig). Lyckades bränna yttersidan av höger ben, som råkade bli den del solen siktade in sig på och som jag inte smörjt in. I Fredrikshavn har stranden fin sand och palmer och det kändes som att befinna sig på valfritt charter-resmål.

Hotellet Hermann Bang var nyrenoverat och fräscht. Det enda som störde var att under alla frukostar spelades en och samma låt (!) om och om igen. Ja, samma låt, inte en skiva på repeat, samma låt. Det fantastiska stycket var en easylistening-version av The Police Roxanne. Det var väl inte meningen att man skulle höra det där, någon vagt ljud skulle väl bara finnas där för att dämpa skramlet från besticken, men jag hörde det eftersom jag i vanliga fall uppskattar musik och intresserar mig för musik. Så först, undrar vad det här är för låt? jaha, det är den, undrar vad som kommer nu, är det inte den igen? jo, det är det. Kanske, men bara kanske, hade det till och med varit bättre med de där panflöjts-versionerna av Beatleslåtar som brukar förgylla morgnarna på vissa andra hotell.

I alla fall. Efter frukosten var det härligt att åka upp till den sköna sängen och vila upp sig. Framåt lunch den andra dagen åkte vi till Skagen och stannade till sent på kvällen. Där är det vackert, helt enkelt. Hav, himmel och det berömda ljuset. Gjorde ett snabbt stopp vid den tilsandede kirke, sen till Höjden (hette det väl?) och en flott lunch med rejäla smörrebröd och Tuborg super light.

Bilen parkerades på Östra strandvägen och det blev en stund på stranden och sen en promenad i stan/byn förbi det där gamla fina hotellet jag inte minns namnet på och muséerna som hade stängt klockan 17. Vi letade upp bilen och körde ut till Grenen, spetsen där Skagerak och Kattegat möts. Det är en lång fin strandpromenad från parkeringen till där landet tar slut. Trötta och hungriga åkte vi tillbaka in till Skagen, satte oss i hamnen, kände doften av hav och fisk och beställde in ett lass friterade godsaker med dansk remoulade. Köpte för övrigt med hem remoulade, chokladpålägg (alltså tunna skivor av choklad att lägga på smörgås) och tidigare nämnda Tuborg super light - Ingen alkohol. Masser af Tuborg.

Dagarna gick och det var dags att ta båten till Göteborg. Stannade till några minuter på Avenyn bara för att känna den västkustska atmosfären och fortsatte sedan de 48 milen hem till Östra Svealand och Stockholm.

Nu är det ett tag sedan och dagarna har gått lite till. Vart vet jag inte. Gör några mer eller mindre viktiga ärenden, spelar musik, tränar, spelade korpmatch i går, sprang en dryg mil i dag. Nu måste jag ta det lugnt, ska springa Midnattsloppet tillsammans med 21 000 andra på lördag.

Jag slår mig ner med kaffe och Ernst Brunners Hornsgatan. På måndag ska jag jobba igen, kan inte påstå att det lockar. Men tiden har sin gång och snart är det höst och november och jag längtar dit för då ska jag få träffa den där som sparkar i magen. Och sen kommer livet aldrig mer att vara sig likt.

2 kommentarer:

Anonymous Susanne sa...

Låter som en härlig semester! Skulle gärna göra en sån där Danmarksresa. Välkommen tillbaka till stan!

3:22 em  
Blogger Björn Johansson sa...

Tack för det! Ja, det var en fin resa.

4:06 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida