Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

torsdag, december 01, 2005

Titta vem som snackar nu!

William Burroughs, mannen som lärde sitt rövhål att tala, hur kan jag ha missat honom? Vill påstå att jag har en hyffsat översiktlig koll på författare och kultur. Pjäsen bygger på verkliga händelser och karaktärer och de andra känner jag, som sagt, till, Kerouac, Ginsberg, Norman Mailer, McCarthy och dem.

Det han mest är känd för är att han knarkade, sköt sin fru i huvudet och skrev "Naked lunch". Tänker man efter kanske man känner till den. Finns som film också. Men det verkar finnas mer än så bakom den bilden av honom.

Gjorde en genomläsning i går av pjäsens första akt och den verkar riktigt bra. Ett fantastiskt arbete ligger bakom. Sju år och en oändlig massa research och resor i Burroughs fotspår. Fortfarande oklart vilken/vilka roller jag ska spela.

Lasermannen är skrämmande bra. Vaknade kallsvettig i natt efter att ha sett andra avsnittet. Det kanske berodde på andra saker också, men ändå.

Är inte odelat positivt inställd till julen. Passar ändå på att redan nu frossa i vörtbröd, köttbullar, rödbetssallad, must, lussekatter och tända ljus. De sistnämnda äter jag inte, vilket är fallet med det övriga...och så vidare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida