Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

måndag, oktober 16, 2006

Debaser Medis. Man opponerar sig.

Var alltså på Debaser Medis i lördags. Som vanligt får Debaser mycket gratisreklam i diverse tidningar, som skriver och hajpar även denna tillställning. Det här blir säkert en höjdare och en hyllning till den indiepop vi tycker så mycket om, tänkte man. Hemliga band, hm, Popsicle lär knappast återförenas ännu en gång, vad blir det då? Visst har Debaser kännts som kanske det bästa stället man kan gå på. Sköna människor, skön musik, bra band och dj:er. Det har varit kvalitet och positiva överraskningar. Höga förväntningar, helt enkelt.

Man vad nu? Kanske var det bara en tillfällighet? Eller är det det här som är Debaser Medis? Och så småningom, när Slussen ska rivas/byggas om, försvinner de ruffiga lokalerna med rätt attityd. Är det här vad vi får kvar då? Ett uttunnat koncept som nu ska exporteras till andra städer. Ett rockklubarnas McDonalds?

Mycket av musiken som spelades kunde spelats på vilket ställe som helst i kvarteret runt Medborgarplatsen. Två band på scen, ett som väl hade sina poänger, men som i alla fall inte förde tankarna till klassisk indiepop och så ett "fritidsgårdsband" ditsläpat från Umeå som vill vara Mattias Alkberg BD. Det var modigt att spela Fyllskalle som avslutning. Då var de bra. De egna låtarna höll inte.

Ja, ja. Vad som erbjöds i övrigt var en tipspromenad och en dator som snurrade videos på filmduk och som ingen tittade på. Utom jag då. Sammanfattningsvis, en ganska tråkig kväll jag väntat mig mer av.


Överhuvudtaget vill man opponera sig i dessa dagar. Ett tag kändes det meningslöst att rösta. Vänster - höger, vad betyder det? Spelar det någon roll? Jag bryr mig inte längre.

Det var då de slog till. Och idag blev det lite sakpolitik också. Lyssnade på nästan tre timmars budgetdebatt idag medan jag knallade runt i olika lägenheter med lite verktyg och såg upptagen ut. Det är ingen överraskning, det mesta sa de i valrörelsen också, visst är det de gamla borgarna. För att få en tusenlapp mer måste man tjäna 500.000 om året. Resten får dyrare a-kassa, mindre ersättning vid arbetslöshet och sjukdom, dyrare bilförsäkring, ingen avdragsrätt för fackavgift och så vidare. Klass mot klass, någon? Självklart slår man även till med bonusmaterial som avskaffad förmögenhetsskatt och sänkt bistånd.

Man tackar! Plötsligt fylls politiken med mening igen, man får kraft och energi. Opposition har sina poänger.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida