Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

fredag, april 25, 2008

Dofta hav

Som en sommardag. Jag hoppar av en stund och tar ledigt i alla fall halva dagen. Stapplar fram längs Norra Hammarbyhamnen och får dofta hav. Vid Barnängsbryggan har glasskiosken öppnat.

Tidningarna är fyllda av Norén. Förmodligen är hans bok inte mycket mer spännande än valfri blogg av den här typen. Förutom att han är någon sorts nationalskald och att vissa av de han tycker till om är kända, då. Zern gillar det inte. Han tycker det är barnsligt. Sen tillhör han också de som blir påhoppade (Klassikern, recensent sitter och sover på den föreställning han sen skriver om.). Svenskan tycker att det är lysande bra. Själv tror jag det räcker att läsa om den. Alla de sidorna, räknade i tusental, orkar jag nog inte med.

Försöker skaffa e-leg hos banken. Misslyckas.

Klär mig i uppknäppt skjorta och solglasögon. Nytorget är fullt av skådespelare och latte- mammor och pappor. Så här på lönedagen äter jag sjötunga i solen och bläddrar i nya numret av Sonic. Skaffar The Last Shadow Puppets platta på Pet Sounds. Herregud, den där Alex Turner, vad han kan. Människan är väl bara 22. I sammanhanget droppas ord som crooner och Scott Walker. Det är full orkester och hela den biten. Den som känner sig träffad rusar till butiken.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida