Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

onsdag, maj 21, 2008

Avbön

Okej, jag ångrar mig och tar tillbaka. Lite i alla fall. Var tvungen att ta en titt till på Du levande. Ja, det är vackert på något sätt. Och annorlunda. Och just därför är man inte van. Det är lätt att bli avtrubbad och inte kunna ta in där med lite tuggmotstånd. Det var väl inte vad jag var ute efter och behövde just den där söndagkvällen, helt enkelt.

Inte för att jag har något större behov av att försvara Lars Norén. Han verkar inte allt för kul, samtidigt som jag kan känna igen mig i hans vardagliga primitivitet. Och då menar jag kanske inte främst i det som lyfts fram som förtal av diverse kollegor och medmänniskor, utan i andra känslor och beteenden.

I alla fall lite skulle man kunna hyfsa till den där skitsnacksdebatten på kultursidorna. Som det där första som dök upp om att Norén skulle förtalat Leif Zern och påstått att han satt och sov på föreställningar han sedan recenserade. I Noréns bok står det om när Jan Malmsjö och Marie Göranzon berättar om Zerns sovande, var på Norén ifrågasätter detta och undrar om det verkligen är sant.

Och något hundratal sidor in i boken kan man läsa: "Det jag skriver om andra människor här är inte sanningar. Det är det jag känner just då. (...) Det är bara mina inre fördömanden och idiosynkrasier. Det säger mer om mig än om dem."

Men det är klart, det där med nyanser gör sig inte så bra i tryck och debatt.

På tal om det blev jag presenterad för Petra Östergren här om dagen och fick hennes bok Porr, horor och feminister i handen. Den skulle hon inte ha skrivit om man frågar en och annan hardcore-feminist. Människor och organisationer som tidigare var hennes vänner.

Vi vet att det är ett problem att män misshandlar kvinnor, att porr kan vara kvinnoförnedrande och att det finns en hel del prostituerade som är utnyttjade offer. Petra Östergren undersöker det där och skriver om att våld förekommer i homosexuella, även lesbiska, relationer. Hon ser en hel del porr som kanske inte alls är kvinnoförnedrande och hon intervjuar sexsäljare som inte ser sig som offer. Och plötsligt blir allt jättejobbigt och man försöker tysta henne.

Som vanligt är verkligheten både det ena och det andra. Det är inte bara svart och/eller vitt, utan det döljer sig något där bakom och mellan. Det där gillar inte talibaner och extremister. Oavsett vilket ämnesområde vi pratar om.

Nu ska jag "göra en Roland" och lägga lite annannas (är det möjligt att det ska vara så många n på en gång?) på mina varma mackor. Det blir så saftigt. Låt oss sedan se United bli bäst i Europa. Också.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida