Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

måndag, juni 16, 2008

Bevakad

Någon bevakar mina intressen. Det trillar in ett par tusen på kontot bara för att Mäklarna visats på kabel-tv, eller nåt. Tänk om man hade, eller hade haft, fler sådana jobb. Bara att sitta och vänta när pengarna kommer flera gånger om. Och det lär ju vara andra summor vi snackar om man inte har en sådan blygsam roll som jag har i nämnda tv-serie.

Sen blev jag sugen på korv. Köpte bratwurst (Tyskland - Österrike i kväll) och stekte potatis, det var längesen. Känslan av att stå och skiva kokt kall potatis över en stekpanna och strö över salt och paprikapulver (!) tog mig tillbaka till något skabbigt restaurangkök på den tiden då Henke Larsson var ung. Sen slafs slafs med en massa ketchup, senap och den gurkmix, även kallad bostongurka, som står och ser ledsen ut i kylskåpet.

I går var jag och såg Hamlet vid Häringe slott och grämde mig över att inte vara med på scen. Dröjde mig kvar efteråt på lite buffé och slottshäng.

Jag vet ju att det inte varit någon enkel resa till premiär. Den vanliga tidsbristen, frånvaro och rollbyten. Men det är en snygg och enkel liten Hamlet det har blivit. Hoppas folk hittar dit. Det är överhuvudtaget tjusigt att mingla på terassen och runt poolen, så ta dig dit vettja. Den 11-13 juli tar jag mig en weekend och hoppar in i en minimal roll.

Några som verkar bevaka några andras intressen är de där FRA. Stoppa eländet! Tänk om det fanns ett gäng politiker som visade sig ha ideal, värderingar och hela den biten och vågade stå för det. Är det inte lite det att vara politiker handlar om?

Oj! Snygg-Bodström har blivit konstig i ansiktet. Tappar skinnet, kanske blir en ny Göran Johansson. Det är inte kul. Kanske kan han komma tillbaka och riva upp den där lagen som kanske går igenom på onsdag, i alla fall.

Nämen! Hon Petra på Nyheterna ser ju också lite - konstig ut. Är det tv:n? Är det jag? Måste gå och se mig i spegeln.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Som om elakhet låg bakom. Det gör det inte. Bara tvungen klarsyn.

Signalspaningslagen. Jag känner inte till detaljerna. Får hålla mig till principen. Jag stödjer lagen. Den är nödvändig. Vi måste ha en förstklassig säkerhets- och underrättelsetjänst. Det är en bister nödvändighet. Den personliga integriteten får komma i andra hand.

Jag ställer inte alls upp på den våldsamma motreaktionen. Den är bara enögd. Ignorerar argumenten. Det är ansvarslöst. Det övertygar inte.

I själva verket går det inte långt nog. En effektiv underrättelse- och säkerhetstjänst, som alltså är av nöden, kräver informationsinsamlig i massiv skala. ALLT är relevant, och ALLT bör övervakas!

Självfallet handlar det inte blott om terrorhot. Det handlar om hot generellt.

Det finns en motsägelse i reaktionen. Dessa demokrater, som vill syna makten, vill själva osedda förbli. Vad är tanken? Varför inte ömsesidighetsglasnost?

Problemet är att reaktionen strängt taget inte bygger på en tanke överhuvud taget. Det är bara känslorna som styr.
'
Ledarskap behövs. Folklig tanklöshet får inte styra landet.

Den blinda opinionen måste köras över av en upplyst statsledning.

- Peter Ingestad

8:50 em  
Blogger Björn Johansson sa...

Intressant. Verkligen. Ironi? Troligen inte. "Bottenskiktet behöver sin godsherre lika självklart som människan behöver Gud", som vi brukar säga.

6:38 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida