Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

lördag, juli 26, 2008

Går på promenaden

Tar en promenad söder om Folkungagatan. Det är tomt i stan. Nu kan du sitta på vilka uteserveringar eller bänkar du vill. Alla andra är någon annanstans.

Sträckläste Åsa Linderborgs Mig äger ingen i veckan. Ta mig fan bland det finaste på länge. Om hennes alkade pappa som tog hand om henne och var hennes bästis när hon var liten. Stolt arbetare med värk i kropp och nerver, som sen fick sparken och slutade dricka, men ändå dog alldeles för tidigt.

På lönedagen klädde han sig fint och köpte en bit prästost. Själv köper jag ett par skivor. I går den 25:e: Dirty Pretty Things nya, Romance At Short Notice och en klassiker från 60-talet, The Sonics (nu tillbaka och spelar på Way Out West), Here Are The Sonics. "You hold in your hands the greatest punk rock album ever made", står det i det medföljande häftet. Och det långt före det att punken var uppfunnen - egentligen.

Firade i går med meze och ett stadigt stycke oxfilé med feta och grönpepparsås på Faros vid Greta Garbos torg. 5 dagar kvar...

Den som inte är ute och njuter av sommarnatten eller sover kan framåt småtimmarna avnjuta Brando i Linje Lusta från 1951 (SVT 00.25). Se skådespelarkonsten ta ett stort kliv mot något nytt, något modernt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida