Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

tisdag, augusti 26, 2008

Hemma igen

Landade med Spanair på Tenerife Sur i tisdags. Jag var inte särskilt sur, bara lite rastlös och stel i benen efter att suttit ihoptryckt i 6 timmar.

Sen följde tre dagars landssorg med flaggor på halvstång utanför hotellen. Vilken tragedi för de inblandade. Påverkade väl inte min semester så mycket även om man önskat att det var några andra än Spanair man skulle åka hem med. Men det gick bra. Nu är jag tillbaka.

Det blev en lika slapp och passiv semesterresa som planerat. Ligga vid poolen, läsa (har snart läst ut Norén, vilket jag inte trodde var möjligt, har även avverkat Lundells Vädermannen) och halvsova. Möjligen gå til havet och ta ett dopp. Det är fint där i trakten kring Playa de las Americas i kanten av den blåa Atlanten. Allra tjusigast runt Playa del Duque. Några shoppingturer också. Var "tvungen" att köpa en Yamamoto-jacka. Det var 60% rea. Längs strandpromenaden männen med solglasögon på en pinne. Man sa no, då sa de hasch och man sa no igen.

Trodde inte det var något för ett land med vinkultur med alkoholfri öl men det fanns en massa cerveza sin alkohol. Hade det inte varit just sin hade jag blivit ölalkholoist. Nu blev jag väl bara - öl.

Mycket sova i mörkt tyst luftkonditionerat rum. Började nästan känna mig utvilad när det hela avslutades med uppstigning vid 4 för hemfärd. Varför? En massa mat. Spanskt på Dona Juana, mycket omysigt beläget i en källare vid ett mindre snyggt hotell, men genuint, liksom på Oasis i byn Adeje en taxifärd bort. Specialiteten var kyckling med bröd, pommes och sallad. Enkelt. Gott.

Los Cristianos inte alls många fulla svenskar bingokanaljer, eller vad det är Lundell sjunger om. Det var mest engelsmän överallt. På flyplatsen landade det ena planet efter det andra från Manchester, Leeds, London. Överallt engelska pubar, mer eller mindre knasiga coverband och sångare, fotboll och english breakfast. Och det är väl inte det sämsta. Jag känner mig hemma med de där lite smaklösa engelsmännen. Det är min kultur - också.

Det blev ägg, bönor, toasties och footie. Såg ett par Premier League-matcher. Såg Sky News och läste osannolika The Sun. Det var svinet äcklet pervot Gary Glitter som återvände till Storbritanien. Och allt det där är han väl, men det är inte så vi brukar skriva i tidningar här. Det gick bra men var nästan svårt att hålla på Team GB i OS eftersom det fanns en annan med de där initialerna - Gordon Brown. Och nu förs OS-elden vidare till London. Och Tomas Brolin var framröstad till en plats i den sämsta 11:an någonsin. Men det är en tidning som har bra täckning av fotbollen och till och med några sansade krönikörer.

Hemma igen till 14 tidningar på hallgolvet. Kan inte säga att jag saknat Sverige på det sättet. Zappar lite på tv:n. Stannar på CNN. Går igenom mejl. En hel del, det mesta inte så väldigt personligt. Annars lugnt och stilla, ingen har ringt, ingen har frågat efter mig. Skönt. Lite tråkigt. Men nu smyger hösten och aktiviteterna sig på igen. Tjuvstartar med lite teaterjobb den här veckan, sen helt nytt jobb nästa vecka.

Städar. Rensar lite i garderoben. Duschar. Går och hämtar Alex James bok som kommit med posten. Köper några tomater. Steker hamburgare.

(För övrigt är det här denna bloggs inlägg nummer 900. Eller om det var det förra.)

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Låter som en sköööön resa! Bra uppladdning inför hösten!

/S.

9:03 fm  
Blogger Björn Johansson sa...

Ja, nu är det nästan så att man är redo för att fylla på almanackan igen och ta nya tag.

12:32 em  
Anonymous Anonym sa...

Var du på Teneriffa själv, utan resesällskap? Tänk att få göra en sådan resa - låter hur skönt o avkopplande som helst! Välommen hem till vårt höstsvala land!

(Jag var rädd för att du blivit omhändertagen i fotbollsbråket...)

10:04 em  
Blogger Björn Johansson sa...

Hade inte hunnit hem, så jag klarade mig undan bråket. Nej, jag var inte där själv. Det här är en lite lam blogg där relationer och andra människor sällan omnämns. Det låter som att jag gör det mesta själv hela tiden. Skulle kanske bli mer intressant om censuren upphörde och det blev lite mer Noréns dagbok över det hela. Vi får se.

12:44 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida