Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

fredag, november 14, 2008

Bubbla -

är ett konstigt ord.

I morse var jag och skrev på. Nu är min lägenhet såld till underpris till någon som köpte den till sin dotter och som säkert hade haft råd att betala mer. Men. Skönt att det är klart. Jag tog mig ur den här bostadsbubblan med ett litet överskott, trots allt. Nu blir det flytt till sjöstad och hyresrätt runt nyår.

Var just ute och vansinnessprang en mil i lera och regn. Nu ska det njutas av helg. En helg utan jobb. I kväll ska det ut och ätas med arbetskamrater, sen får vi se. Dirty Pretty Things på Debaser på söndag, ej att förglömma. Sägs att det är avskedsturné. Redan.

Var på institutionsteater i veckan. Nathan den vise på Stadsteatern. Det där kan jag göra bättre. Och det har jag gjort också. Visst, Lennart Hjulström är en fin skådespelare. Men herregud vad bakåtlutat det är.

Pjäsen behandlar givetvis ett mycket angeläget tema. Det var därför jag satte upp den tillsammans med ett gäng friska amatörer (vilket jag är själv också, som regissör). När vi spelade den hade det inte gjorts i Sverige på 150 år. Nu var det dags för Stadsteatern.

Jag kan inte se att någon bryr sig. Inga friska regiidéer och trött ensemble. Utan att nämna namn är vissa skådespelarinsatser så styltiga och icke-levande att jag rådnar.

Men, det är märkligt. Det här är bra, tycker åtminstone vissa kritiker. Då vill inte jag vara med i det där etablissemanget av på något sätt respekterade teatermänniskor och kritiker. Det får jag inte heller. Tack. Vad hände med liv till varje pris?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida