Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

söndag, oktober 18, 2009

Varför inte?

Har varit på föräldrakurs i veckan. Handlade mest om förlossningen, vad som väntar och vilken hjälp som finns, det är ju liksom det som ligger överst på agendan just nu. Frågan är vad som händer sen. Men det tror jag löser sig. Jag känner att vi är så förberedda vi kan, både inför förlossningen (lätt för mig att säga) och för resten av vårt liv. Snart är det dags.

I går beställdes skötbord. Dessutom köptes kuddar, täcke och litet annat till den lille. Tror vi har det mesta som behövs för att klara de första dagarna, har till och med köpt ett litet paket med blöjor. Resten får komma sen. Och i dag ska jag gå bort till bryggan där Stockholms stad placerat en pump för cyklar och pumpa däcken på vagnen för att sedan hoppas att luften stannar kvar och det inte är punktering.

Var på Berns och lyssnade på Ray Davies för ett par veckor sedan. Vet inte varför men hade fått för mig att denne poplegend var lite svår till humöret. Så var icke fallet. Han uppträdde mer som en aningen tilltufsad men glad och käck engelsk pubtrubadur. Och jag vet inte, är lite tveksam till inledningen där två gubbar river av gamla klassiker på akustisk gitarr och uppmanar till allsång. Men det tar sig när bandet kommer in. Och han, framförallt tillsammans med The Kinks, har onekligen gjort ett gäng fantastiska poplåtar. En "ung" man som jag får ta del av ett stycke historia och får live uppleva vad sådant som till exempel Blur och The Hives håller på med en gång kommer ifrån.

Tänkte på det här med de där nyhetskalkonerna som hade uppträtt på firmafest och sedan tyckte de skulle göra show Berns. De blev sågade och nu har det hela blåsts av. Enligt tidningarna har de blivit ledsna av den dåliga kritiken. Och det kan man ju förstå.

Men. Varför skulle Malou von Sivers och Lennart Ekdahl och resten, som själva är journalister och som förhoppningsvis i sina roller som sådana tänker kritiskt och ställer till svars, skonas av kollegor som har som jobb att skriva om underhållning och artister? Som om artist och underhållare inte vore ett yrke som kanske kräver utbildning, hårt arbete och erfarenhet för att fungera. Bara för att man gör något som uppskattas av vännerna på firmafesten är det inte säkert att det borde bli en angelägenhet för de etablerade scenerna som sedan automatiskt ska hyllas av Sveriges största tidningar.

I så fall vill jag omedelbart ha en egen talkshow i TV4. Tja, varför inte?

Veckans (eller möjligen förra veckans) skivor: Girls - Album och Editors - In this light and on this evening.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida