Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

fredag, juli 15, 2005

Chips och bomber för republik

Äter sällan chips, men nu tänker jag fetta ner tangentbordet. Till detta drickes coca-cola light. Det är väl något i min brustna-blindtarms-tarmvreds-katarr-mage som säger mig att jag inte vill ha det här så ofta. Men skit i det.

När ska mänskligheten lära sig att det inte går att bomba fram fred, frihet och respekt för sina åsikter. Nu har Israel åter igen tagit på sig de så kallade hårdhandskarna i Gaza. Och som någon påpekade i dagarna med anledning av terrordåden i London; kom inte och snacka om att de i den muslimska världen som utför och står bakom hanlingar som dessa föraktar demokrati, frihet och vår livsstil. Det kanske är så att övriga världen är trött på att bli behandlad som skit av oss i väst (med USA i spetsen). IRA har också utfört terrordåd i London, just för att de behandlades som skit av engelsmännen. Då talades det inte om att de föraktade den engelska livsstilen. Så bygg inte upp fler murar mot dem som tror på Allah eller bara har mörkare hudfärg än en viss texasbo eller vilken ursmålänning som helst. Alla har vi våra livsstilar och de behöver inte prackas på eller inkräkta på andras.

Det här har naturligtvis ingenting att göra med att försvara terrorism och mördande. Men kanske finns det förklaringar. Och alldeles säkert är lösningen inte bomber och imperialism.

Då säger du, nähä, skulle inte Hitler-Tyskland ha bombats då heller? Det var väl något helt annat i en helt annan tid...säger jag då!

För övrigt sägs Kungen ha tagit schlager-Helena på rumpan. Nu är det väl dags för republik?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida