Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

lördag, januari 07, 2006

Kompassvägen - Slussen

Folk skaffar sig hus i Nacka eller Boo eller vad det heter. Tystnad, natur, vatten, fina kåkar. Bara inte så lätt att ta sig hem så här en sen afton.

Den automatiska idioten på SL förstår inte vad jag säger. När jag till sist får en uppgift visar den sig inte stämma. Osäkert vilken sida om vägen man ska stå för att fånga bussen. Bytas ska det i alla fall någonstans. Hoppar på. Med hjälp av någon hemlig signal stoppar chauffören en mötande buss. Jag går på, han säger att hans buss inte heller går till Slussen, vilket det stod på den att den gjorde. Men jag kan nog byta någonstans. Efter en stund pratar han länge och helt obegripligt i sin mikrofon. Inte så många på bussen. Jag antar att han försöker kommunicera med mig. Nu är han helt säker. Den här bussen går inte till Slussen. Men, han ska köra dit. Hans nästa tur går därifrån. Jag får åka med. Bara han och jag i bussen. Det är halt. Bussen kommer inte loss. Jag sjunger, en busschaufför, en busschaufför, det är en man...Eh, ska jag putta på? Han backar. Vi tar oss ut på vägen igen, jag och min busschaufför.

För att göra en lång historia kort. Jag är hemma nu.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida