Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

tisdag, januari 03, 2006

Att köra eller inte köra...

Det här med trängselskatten. Hur mycket kan man skriva om den egentligen? Hur mycket som helst verkar det som. Dag efter dag är tidningarna fyllda med grafik, frågor, svar och analyser.

Egentligen låter det som en bra idé. Det är kanske inte självklart att det ska vara gratis att förpesta människor och miljö, vilket i någon sorts slutända kostar pengar. Dessutom förlorar företag och samhälle ett antal miljoner varje år som går upp i rök när trafiken står stilla eller rör sig väldigt långsamt. Tid är pengar. Money talks och så vidare.

Eftersom jag trots allt inte riktigt orkar bry mig och läsa allt det där tidningarna skriver vet jag inte vad jag pratar om, men många verkar säga som till en misslyckad fotbollsspelare - Bra tänkt!

Men så fel det blev. Konstig placering av stationerna, registrering av medborgarnas beteende, man ska betala även när man åker ut från stan, besvärligt att betala, brist på parkeringar utanför och i stan, problem med kollektivtrafiken, pengarna går till staten inte staden (tror jag) och sånt.

Och så kostar det ett antal miljarder för att prova i sex månader, sen vinner borgarna valet och lägger ner skiten. Det tänker de göra även om det blir ja i folkomröstningen, vilket det knappast kommer att bli.

Så har den ältats lite till, denna skatt och i dag minskade trafiken med 16 procent. Det var det sista. Åk nu!

5 kommentarer:

Blogger Magnus Carlbring sa...

trängselskratt yo

då ricktigt brakrar det i salongnen av humor okcså humör det säjer jag nu kul komedi tio av tio på en skalad banan

8:15 em  
Blogger Björn Johansson sa...

Allvarliga brister i programmet för stavningskontroll.

8:27 em  
Blogger Magnus Carlbring sa...

ska man okcså kontrollera stavgångngarna som finsk överallt det var på tiden eftrersom dom är ju i vägen med sina pinnar

4:44 em  
Blogger Björn Johansson sa...

Det borde man verkligen göra. Verkar ju inte riktigt klokt det där.

5:44 em  
Blogger Magnus Carlbring sa...

yo

om man ändå kontorellerar dom finscka pinnarna kan man kontorellera dammsugrarna okcså så dom inte för så mykcret oväsen på konditoriet

okcså kanalbullrarna

så dom inte bullrar för mykcret i kanalen det säjer jag nu

yo

2:36 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida