Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

onsdag, januari 04, 2006

Dags för rättvisa!

Ljungberg tjänar 630 000 - i veckan. Och då är han knappast den fotbollsspelare som har högst lön. Det är väl ungefär vad jag får ihop på tre år. Precis som en massa vård- och affärsbiträden och annat hederligt folk.

Ändå glömmer man det där ibland och tänker, vad synd om honom som är skadad nu. Eller, stackars honom som inte fått spela så mycket på sista tiden. Han måste ha det jobbigt. Tjenare! Skitjobbigt. Jogga lite, få massage, ta varma bad och sen kvittera ut den lönen.

Samma sak med vissa artister. Man tänker att det kan inte vara lätt att vara typ, Björn Skifs, visst, han är känd, kanske till och med folkkär, men när hade han en hit senast? Han sitter på hur många miljoner som helst. Eller ta Niklas Strömstedt, han har väl fått ta mycket skit. Där trillar det in någon dryg miljon om året.

Och så våra politiker i Riksdagen som drar in en halv miljon och uppåt om året och får någon sorts inkomstgaranti resten av livet. Och de behöver inte ens betala trängselskatt. Det har de själva bestämt - också.

Inte för att pengar är allt. Verkligen inte. Man kan ha problem ändå, världen är full av olyckliga rikingar, men det är inte det jag pratar om. Som vanligt vet jag väl inte riktigt vad jag pratar om. Fick bara en känsla av att det är något som inte riktigt stämmer.

2 kommentarer:

Blogger A. von Achtersnurra sa...

Går inte att undgå poängen! Hur synd är det om en fotbollsspelare som får sitta på bänken? Lönekuveret kommer ändå. Jag kan gärna sitta lite åt Allbäck, Larsson etc - om jag då vill jag ha deras lön. Och jag lovar att inte klaga.

6:59 em  
Blogger Björn Johansson sa...

Du har helt rätt. Jag skulle också kunna sitta. Ligga får de säkert också.

9:55 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida