Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

onsdag, oktober 18, 2006

Livsfilosoferande

Såg Persbrandt hos Renné i hela 45 minuter i går. Jag kan verkligen känna igen mig själv i många av hans tankar. Det osedda barnet inom en som driver upp en på scen och tvingar alla att lyssna och titta, rastlösheten, rädslan för vardagen, behovet av kickar och den tillhörande benägenheten att fastna i beroenden. Kan i sammanhanget även referera till Robbie Williams som sa något i stil med att han fan inte kan spela rundpingis utan att bli beroende.

Nu har väl de där herrarna aningen vildare liv än vad jag har, för att uttrycka sig milt, men jag vet vad de pratar om. Jag kan se vad som driver mig upp på en scen, får mig att göra musik och varför jag har en bra anledning att avstå från droger och alkohol. Den finns alltså mycket kreativitet och positiva saker i det här också, om det nu inte lät så. Samtidigt som det kanske är sorgligt.

Jag vet inte. Och just nu känner jag mig inte det minsta sorgsen. Känns som att mannen som på jobbet blir anklagad för att ha gjort inbrott i prozakfabriken just nu rider på en räkmacka, eller vad det heter. Och idag sa jag upp mig och inga sura miner för det. - Jag anade att du hade någon annan utbildning bakom dig, det brukar vara de som jobbar bäst.

Kanske är det för att vi vet att vi ska vidare, det är bara att köra så det ryker så länge det varar? Och det var grattis och förståelse från alla. Men jag kör en vecka till.

Inte bara för det här, och ibland kanske det har låtit annorlunda, men de där gubbsen du ser på byggen är generösa bra människor - också.

Men hur ska det gå med de där behoven nu med nytt jobb på kontor? Förhoppningsvis tillfredsställer det några behov det också och jag tänker inte lämna scenen. Musiken måste finnas där och på lördag kastar jag mig in i ett nytt teaterprojekt. (Mer om det en annan gång.) Jag är van och har hög arbetskapacitet - Hur var det nu? Håll vardagen borta. Livet måste bestå av en massa saker. Och det gör det.

Nyduschad slår jag mig ner i soffan med en mix av blåbär, banan och apelsinjuice och nya numret av Café. På stereon Hammond jr och tidigare idag har en vän till mig fått en dotter, sägs det, vi har inte pratat än, men GRATTIS!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida