Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

fredag, mars 20, 2009

Asylshopping på Teater Scenario

Verkligen en intressant föreställning jag såg i onsdags. Rolig var den också (tysk brytning är aldrig fel t.ex.). Efteråt har man känslan av att flyktingpolitiken är helt absurd. Och det är nog just vad den är. Och herre gud vad jag aldrig ska jobba på migrationsverket!

Asylshopping skulle alla som jobbar med myndighetsutövning behöva se. Det kanske inte alltid får lika stora konsekvenser, men jag känner verkligen igen dilemmat, avtrubbningen och godtycket från mitt tidigare jobb på Försäkringskassan. Det var därför jag inte stod ut där. Det är ett omöjligt uppdrag, men jag vet inte vad alternativet är.

Det är det som är skrämmande på något sätt. Vårt trygga välfärdssverige visar sig vara något slags moment-22-kafka-samhälle. Ska alla få stanna? Ska alla som vill få sjukpenning? Kanske? Om inte, då är det någon som ska sitta där och bestämma över någon annans liv med hjälp av trubbiga regler och verktyg som aldrig kan bli verkligt rättssäkra och rättvisa. Det är omöjligt. Eller?

Se där, något för politiker, myndigheter och - alla - att fundera på.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida