Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

tisdag, januari 27, 2009

Nää! Problem på Försäkringskassan?

Det rör sig på Försäkringskassan. Nu tyckte facket det var dags att offentligt uttrycka visst missnöje. Typ alla vill sluta och folk mår dåligt. Medborgarna får inte sina pengar och den service de har rätt till. Och tro mig. Det där med utbetalningarna är inte enda problemet. Det håller inte längre för myndighetens ledning att svänga sig med klyschor om att ha is i magen, det löser sig, håll ut, nu är det på gång att fixa sig och så vidare.

Nu, januari 2009, har generaldirektören bytts ut (det var möjligen i december?) och ledningen erkänt att det finns problem, facket yttrat sig och politikerna insett att de kanske måste bry sig lite, Reinfeldt får svara på frågor hos K G och socialförsäkringsministern ska titta närmare på myndigheten, liksom JO och så vidare.

Så här skrev jag den 14 november 2006:

Kära Fredrik

Jag vet att du inte gillar att folk dräller omkring på bidrag hur som helst. Det är arbete som gäller. Och inget fel i det.

Men jag tror ändå vi är en ganska stor del av svenska folket som vill att det här med socialförsäkringen ska fungera. Nu, sedan du och dina kompisar slängde ihop en budget på en vecka eller så, har det tydligen uppstått lite tveksamheter kring det där. Eftersom försäkringskassan i Stockholms län, och i landet i övrigt, antar jag, har fått väldigt snålt tilltaget med pengar vet man inte riktigt hur uppdraget ska kunna fullföljas. Till exempel behövs det personal som jobbar med det om fler sjukskrivna ska komma i arbete och ohälsotalet ska fortsätta sjunka.

Visst har det kanske varit lite si och så genom åren, det har setts genom fingrarna och så där, men jag kan intyga att försäkringskassan nu är väldigt fokuserade på arbete och gör allt för att de som inte ska ha pengar inte heller får några pengar.

Och visst talar jag i egen sak. Vi som är alldeles nyanställda, precis dagarna innan totalt anstälningsstopp infördes, som lämnat andra anställningar och som försöker planera en framtid, håller på att bli alldeles snurriga av alla spekulationer och all ovisshet. Och vem vet, kanske drabbar det inte oss och våra anställningar, men det här var inte någon bra början på det nya jobbet. Fast problemet verkar vara att ingen vet. Våra chefer ger oss i alla fall bra information om att de inte heller vet och försöker hålla vårt hopp uppe.

Tänkte bara att du kanske kunde ta och titta över de där siffrorna igen så att vi kan börja koncentrera oss på det vi nu är satta att lära oss och sen kan sätta igång och göra ett bra jobb. Det skulle både vi och du och alla andra tjäna på.

Tyvärr är jag inte i position att kunna utöva någon större utpressning, jag röstade inte på dig nu och har aldrig haft några större planer på att göra det heller, efter det här kan det definitivt inte komma i fråga. Som om det inte fanns en massa andra anledningar. Vi tar det där med a-kassan, t.ex. för kulturarbetare, en annan gång.

/Din tjänare och undersåte


Och sen tillkom tidernas största omorganisation och regelförändringar. Det blev inte bättre. Och jag tackade för mig och gick vidare i livet. Liksom så många andra har gjort eller skulle vilja göra.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

mjaaa .vaddå. han bytte ju chef på försäkringskassan. Som en direkt reaktion på ditt brev.
/Muzagga

1:06 em  
Blogger Björn Johansson sa...

Tja, direkt och direkt. Det tog två år.

11:50 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida